שעות פתיחה
ראשון 09:00 - 18:00
שני 09:00 - 18:00
שלישי 09:00 - 18:00
רביעי 09:00 - 18:00
חמישי 09:00 - 18:00
שישי 08:00 - 13:00
שבת סגור
גלריה
DSC_1079
DSC_0890
DSC_0194
DSC_0213
הדרכת רכיבה מתקדמת
yossi_3
yossi_2
yossi_1
st2_3
st2_2
rem_1
rem_2
rem_3
shona_1
st2_1
or_1
or_2
ori_1
ori_2
ori_3
mosheplaut_3
mosheplaut_2
mosheplaut_1
itzik_3
itzik_2
car_1
car_2
car_3
ira_1
itzik_1
טלפון: 052-2777273
משה פרחי
  • דף הבית
  • אימונים
    • מאסטר ברכיבה שלב 1
    • מאסטר ברכיבה שלב 2
    • להיות מאסטר בפניות
    • מאסטר בבלימת חירום בכביש רטוב!
    • סדנת היגוי: לפנות בצורה בטוחה
  • משה פרחי ממליץ
  • גלריית תמונות
  • לקוחות ממליצים
  • אודות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אימונים
    • מאסטר ברכיבה שלב 1
    • מאסטר ברכיבה שלב 2
    • להיות מאסטר בפניות
    • מאסטר בבלימת חירום בכביש רטוב!
    • סדנת היגוי: לפנות בצורה בטוחה
  • משה פרחי ממליץ
  • גלריית תמונות
  • לקוחות ממליצים
  • אודות
  • צור קשר
שתי אצבעות על מנוף הבלם
ראשי » משה פרחי ממליץ » שתי אצבעות על מנוף הבלם

שתי אצבעות על מנוף הבלם

דצמבר 17, 2015 8:01 2 תגובות moshefarhi

שתי אצבעות על מנוף הבלם הקדמי יעזרו לנו לקצר את זמן התגובה = מרחק עצירה קצר יותר; גם ימנעו התנפלות על הבלם ויקטינו את הסיכוי לנעילת גלגל  באופנוע ללא ABS.

ראשית כמה עובדות מעניינות. לרוכב ממוצע על אופנוע ממוצע, במהירות 50 קמ"ש במקרה של בלימת חירום, נדרשים כ- 25 מטר בכדי להגיע לעצירה מלאה. מרחק העצירה מתחלק לשניים: זמן תגובה ומרחק בלימה. זמן תגובה (לפי שנייה אחת) – הרוכב עובר כ- 15 מטר מבלי שהוא עושה דבר, רק ב- 10 המטרים האחרונים הוא בולם. זאת אומרת, שבתהליך הבלימה, יותר זמן אנו מבלים מבלי שאנו מגיבים – המוח רק עסוק בלנתח את המצב. לכן אם נצליח לקצר את זמן התגובה, נצליח לקצר את מרחק העצירה.

רוכב מיומן, לאחר לימוד תפעול מערכת הבלימה, יצליח לקצר את מרחק הבלימה בכ- 20 עד 30%. שילוב של קיצור זמן תגובה עם מרחק בלימה, יכול להניב מרחק עצירה קצר בכ- 50%, וזה חברים – המון. מה שיכול לעשות את הבדל בין תאונה קשה לבין לחזור הביתה ולספר על כמעט תאונה. לכן אין תחליף לאימון רכיבה ושיפור מיומנות הבלימה – אימון שיציל חיים.

למרות שבספרי התאוריה לימדו אותנו שזמן התגובה הוא שלושת רבעי השנייה, למעשה בפועל זמן התגובה משתנה ואינו קבוע. זמן התגובה מושפע מכמה גורמים כמו: ערנות/עייפות, ריכוז והסחי דעת (טלפון נייד, שלטי חוצות, בלונדינית במיני על המדרכה וכו'). דוגמה לזמן תגובה קצר מאוד: אצן באולימפיאדה הממתין בדריכות ליריית הזינוק, מגיב בפחות משתי עשיריות השנייה. לעומת זאת, כשאנו עסוקים בשיחת טלפון למשל, זמן התגובה שלנו יכול להתארך גם לכדי 4-5 שניות. לכן, ככל שנשמור על רמת ערנות גבוהה יותר ונעשה פעולות שיעזרו לנו לקצר את זמן התגובה, יתאפשר לנו לקצר את מרחק העצירה במקרה של בלימה.

שתי אצבעות על מנוף הבלם (והמצמד)

בהקשר זה, המלצתי: לרכוב תמיד עם שתי אצבעות (האצבע והאמה) המונחות על מנוף הבלם הקדמי והמצמד (ובקטנועים על מנוף הבלם האחורי). באמצעות שלושת האצבעות הנותרות יש להחזיק את ידיות הכידון. כששתי האצבעות מונחות על מנוף הבלם, תרוויחו כמה דברים. ראשית, זמן התגובה יתקצר, שכן האצבעות כבר מונחות על מנוף הבלם. שנית, יותר עוצמה ויותר רגש בקצות האצבעות. זאת לעומת כשהיד סגורה עם כל האצבעות על ידית הכידון, שליחת ארבע אצבעות למנוף עלולה לגרום שבמקרה חירום, נתנפל על מנוף הבלימה וננעל את הגלגל הקדמי (בדו-גלגלי ללא ABS). דבר נוסף, מערכות הבלימה בקטנועים ואופנועים מודרניים, מספיק חזקות שגם עם שתי אצבעות על מנוף הבלימה, יכולים להניב בלימה מספיק חזקה שתגרום לנעילת הגלגל הקדמי.

לגבי השאלה, אצבע אחת או שתיים? בעקרון אין מניעה מלבלום גם עם אצבע אחת, אולם בשתי אצבעות יש יותר רגש ועוצמה מאשר אצבע אחת. בהתחלה ההקפדה על שתי אצבעות תרגיש כלא נוחה, אולם נוחות הינה פועל יוצא של הרגל. לאחר כשלושה שבועות הגוף יתרגל ואז זה ירגיש נוח.  

משה פרחי ממליץ: שתי אצבעות על מנופי הבלם
משה פרחי ממליץ: שתי אצבעות על המנופים
« הקודם
הבא »
2 תגובות
  1. קרביץ נתן דצמבר 31, 2015 בשעה 18:12 הגב

    למה צריך להחזיק אצבעות גם על המצמד ? לימדת שבזמן בלימת חרום הגלגל האכל המשקל מקדימה ואין חשיבות על המצב של הגלגל האחורי

  2. משה פרחי דצמבר 31, 2015 בשעה 18:35 הגב

    שתי אצבעות על המצמד, בכדי לקצר זמן תגובה ולשמור על גוף ואחיזה מאוזנים, בנוסף, שתי האצבעות מוכנות להעברת הילוכים או בבלימה להכנסת המצמד וניתוק המנוע מהגלגל האחורי.

השארת תגובה

ביטול

052-2777273
חיפוש באתר
גלריית תמונות מהדרכה
סדנת בלימות חירום
לקוחות
משה פרחי
משה פרחי (יליד 1970), עוסק בתחום הדרכות נהיגה מתקדמת בארץ ובחו"ל מזה כ- 15 שנה. עבד כ-10 שנים במגזין 'מוטו' ואתר 'מוטובייק' ומילא מגוון תפקידים כגון: כתב, בוחן ועורך. בנוסף עבד כמה שנים כמאמן בכיר בחברת 'מסלולים' (בית ספר לנהיגה מתקדמת), והיה אחראי על מערך הדרכות הדו-גלגלי בחברה. בוגר בתי ספר לרכיבת מירוצים של 'קליפורניה סופרבייק סקול' (1997) ו-'רון האסלם רייסינג סקול' (2001) ובעל תעודת הסמכה כמנהל ומאמן לנהיגה ספורטיבית מטעם מכון וינגייט (2008). משנת 1998 מתחרה באופן פעיל בליגות הכביש שנערכו בישראל - מירוצי קטנועים ואופנועים ואף היה ממייסדי ליגות מירוצי הכביש בישראל. בעל ידע רב בתחום האופנועים והמכוניות.
חדש באתר
פניית פרסה עלולה להיות קטלנית

פניית פרסה עלולה להיות קטלנית

משתמשים הרבה בצופר? מומלץ שתשתמשו פחות

משתמשים הרבה בצופר? מומלץ שתשתמשו פחות

אוסף עצות לרכישת קטנוע משומש

אוסף עצות לרכישת קטנוע משומש

כל הזכויות שמורות למשה פרחי