שתי אצבעות על מנוף הבלם הקדמי יעזרו לנו לקצר את זמן התגובה = מרחק עצירה קצר יותר; גם ימנעו התנפלות על הבלם ויקטינו את הסיכוי לנעילת גלגל באופנוע ללא ABS.
ראשית כמה עובדות מעניינות. לרוכב ממוצע על אופנוע ממוצע, במהירות 50 קמ"ש במקרה של בלימת חירום, נדרשים כ- 25 מטר בכדי להגיע לעצירה מלאה. מרחק העצירה מתחלק לשניים: זמן תגובה ומרחק בלימה. זמן תגובה (לפי שנייה אחת) – הרוכב עובר כ- 15 מטר מבלי שהוא עושה דבר, רק ב- 10 המטרים האחרונים הוא בולם. זאת אומרת, שבתהליך הבלימה, יותר זמן אנו מבלים מבלי שאנו מגיבים – המוח רק עסוק בלנתח את המצב. לכן אם נצליח לקצר את זמן התגובה, נצליח לקצר את מרחק העצירה.
רוכב מיומן, לאחר לימוד תפעול מערכת הבלימה, יצליח לקצר את מרחק הבלימה בכ- 20 עד 30%. שילוב של קיצור זמן תגובה עם מרחק בלימה, יכול להניב מרחק עצירה קצר בכ- 50%, וזה חברים – המון. מה שיכול לעשות את הבדל בין תאונה קשה לבין לחזור הביתה ולספר על כמעט תאונה. לכן אין תחליף לאימון רכיבה ושיפור מיומנות הבלימה – אימון שיציל חיים.
למרות שבספרי התאוריה לימדו אותנו שזמן התגובה הוא שלושת רבעי השנייה, למעשה בפועל זמן התגובה משתנה ואינו קבוע. זמן התגובה מושפע מכמה גורמים כמו: ערנות/עייפות, ריכוז והסחי דעת (טלפון נייד, שלטי חוצות, בלונדינית במיני על המדרכה וכו'). דוגמה לזמן תגובה קצר מאוד: אצן באולימפיאדה הממתין בדריכות ליריית הזינוק, מגיב בפחות משתי עשיריות השנייה. לעומת זאת, כשאנו עסוקים בשיחת טלפון למשל, זמן התגובה שלנו יכול להתארך גם לכדי 4-5 שניות. לכן, ככל שנשמור על רמת ערנות גבוהה יותר ונעשה פעולות שיעזרו לנו לקצר את זמן התגובה, יתאפשר לנו לקצר את מרחק העצירה במקרה של בלימה.
שתי אצבעות על מנוף הבלם (והמצמד)
בהקשר זה, המלצתי: לרכוב תמיד עם שתי אצבעות (האצבע והאמה) המונחות על מנוף הבלם הקדמי והמצמד (ובקטנועים על מנוף הבלם האחורי). באמצעות שלושת האצבעות הנותרות יש להחזיק את ידיות הכידון. כששתי האצבעות מונחות על מנוף הבלם, תרוויחו כמה דברים. ראשית, זמן התגובה יתקצר, שכן האצבעות כבר מונחות על מנוף הבלם. שנית, יותר עוצמה ויותר רגש בקצות האצבעות. זאת לעומת כשהיד סגורה עם כל האצבעות על ידית הכידון, שליחת ארבע אצבעות למנוף עלולה לגרום שבמקרה חירום, נתנפל על מנוף הבלימה וננעל את הגלגל הקדמי (בדו-גלגלי ללא ABS). דבר נוסף, מערכות הבלימה בקטנועים ואופנועים מודרניים, מספיק חזקות שגם עם שתי אצבעות על מנוף הבלימה, יכולים להניב בלימה מספיק חזקה שתגרום לנעילת הגלגל הקדמי.
לגבי השאלה, אצבע אחת או שתיים? בעקרון אין מניעה מלבלום גם עם אצבע אחת, אולם בשתי אצבעות יש יותר רגש ועוצמה מאשר אצבע אחת. בהתחלה ההקפדה על שתי אצבעות תרגיש כלא נוחה, אולם נוחות הינה פועל יוצא של הרגל. לאחר כשלושה שבועות הגוף יתרגל ואז זה ירגיש נוח.
למה צריך להחזיק אצבעות גם על המצמד ? לימדת שבזמן בלימת חרום הגלגל האכל המשקל מקדימה ואין חשיבות על המצב של הגלגל האחורי
שתי אצבעות על המצמד, בכדי לקצר זמן תגובה ולשמור על גוף ואחיזה מאוזנים, בנוסף, שתי האצבעות מוכנות להעברת הילוכים או בבלימה להכנסת המצמד וניתוק המנוע מהגלגל האחורי.