הסתוו כאן והחורף כבר מתדפק על דלתות ארצנו. סוף סוף הגשמים פוקדים אותנו ולכבוד זאת כמה המלצות מועילות שיעזרו לכם לעבור את החורף בשלום
וידויי. התקופה של הסתוו והחורף היא מהאהובות עלי. לרכוב בחורף יכול להיות כיף גדול אך גם תומן בחובו סכנה, במיוחד על דו-גלגלי. החורף משפיע על מכלולי האופנוע, איכות הדרך, הראות, גוף הרוכב ותגובותיו, כמו גם על המשתמשים האחרים בכביש (נהגים, הולכי רגל וכו') – כתוצאה מכך אנחנו מחויבים לשינוי בהרגלי הרכיבה.
הכניסה למוד רכיבת חורף היא הדבר החשוב ביותר כאשר רוכבים על כביש רטוב. חובה לחזור ולשנן כי אין מדובר בקיץ, האחיזה מוגבלת, הראות נמוכה יותר, והנראות לכלי רכב אחרים פחותה. למרות שלא מדובר ברכיבת קיץ, עקרונות הרכיבה אינם משתנים אם כי מתחדדים: תכנון המסלול, חלוקות תפעול, מבט רחוק לפנים, תנוחת רכיבה נכונה ועוד ועוד – תופסים גם בחורף. ההתנהלות בחורף דומה לשיר "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", של אריק איינשטין ז"ל; גם בחורף עושים את אותם הדברים – אבל לאט!
ראשית ממליץ להימנע ככל הניתן מרכיבה בגשמים הראשונים – לפחות עד שיישטפו הכבישים מכל הלכלוך שהצטבר במהלך הקיץ (שמנים, אבק וכו'). רכבו לאט יותר מהרגיל (!) הדינאמיקה בכביש משתנה ברכיבה בחורף על כביש רטוב. אחיזת הצמיגים נמוכה יותר, הבלמים יעילים פחות, מרחקי הבלימה גדלים, יכולת התאוצה קטנה, הראות פחות טובה ועוד. לכן מומלץ (מאוד) לרכוב לאט! חורף – ובטח כביש רטוב – אינם הזמן והמקום להפגין ביצועים ולעשות רושם על העוברים ושבים; או, במלים אחרות, זה לא הזמן ל'וויליז' מרשימים או 'רולינג סטופי' מכובדים וכו'.
* חובה להגדיל (מאוד) את רזרבות הבטיחות: שמרו יותר מרחק, תכננו את הנסיעה היטב, תשאירו רזרבות מרחק למקרה שתצטרכו לבלום, ותסמכו הרבה פחות על המשתמשים האחרים בדרך.
* התמקמו חכם יותר בנתיב הנסיעה – ודאו כי כלי הרכב סביבכם מודעים לקיומכם. וגם אז פעלו כאילו הם לא מודעים כלל לקיומכם והתמקמו כך שהם לא יוכלו לפגוע בכם.
* סגלו סגנון רכיבה חלק יותר ואלים פחות; יש לתכנן טוב ומוקדם יותר את פתיחות המצערת, את הבלימות ואת הפניות. תפעול גס יביא אתכם תוך זמן קצר לבדוק את איכות האספלט ועומק המים מקרוב.
* הקפידו על כך שמשתמשים אחרים בכביש יוכלו לראות אתכם היטב: אור דולק, קסדה וביגוד בהיר עם מחזירי אור. למרות זאת, הניחו תמיד שנהגי המכוניות אינם רואים אתכם – ולכן לא יפעלו 'לטובתכם'.
* התייחסו לכל שלולית בחשדנות (מתחת לכל שלולית נמצא בור), גם אם מדובר בכביש המוכר לכם היטב – צפו לסחף, לאבנים ולשאר מפגעים (אפילו כרישים…). שלוליות עמוקות עשויות לגרום לשינויי כיוון אם אתם מגיעים אליהן מהר מדי; השתדלו להתרחק מהתנועה סביבכם ככל האפשר בשעת חציית שלולית (זה לא נעים לחטוף שפריץ לפנים).
* הרסס העולה מכביש רטוב פוגע בראות: אל תתקעו מאחורי מכוניות – ובטח שלא מאחורי אוטובוסים או משאיות.
* לבשו כפפות חורף שיבודדו מהקור ומהרטיבות ויאפשרו ניגוב יעיל של המשקף.
* היזהרו בצמתים! האספלט רווי שמן ולכלוך והסימונים על הכביש – ובראשם מעברי החצייה – חלקים מאוד. גם אחיזת הנעל/מגף נחותה, שימו לב כשאתם עוצרים על מעבר חצייה. עצרתם? ודאו שהרכבים שמגיעים מאחוריכם עצרו גם הם. צמתים הם תמיד מקור לפורענות, ובחורף ביתר שאת!
* הכינו 'תוכנית גיבוי' לכל צרה שלא תבוא: תוכנית זו משתנה ללא הרף, כפי שהתוכנית המקורית שלכם (זו שעל פיה אתם רוכבים בשנייה הנוכחית) משתנה. כל פעולה שבחרתם לבצע (האטה, האצה, עקיפה, החלפת נתיב וכיו"ב) חייבת להיות מגובה על-ידי תוכנית חלופית, שתיכנס לתוקף בשבריר השנייה שבו התוכנית המקורית לא תוכל לצאת לפועל.
בברכת רכיבה בטוחה וחורף חם, יבש ונעים.
תודה.