צמיגים הם הדבר היחיד שמחבר אותנו לכביש. לכן מאוד חשוב שצמיגים יהיו תקינים. לצערי רבים האנשים שלא נותנים מספיק תשומת לב לנושא הצמיגים.
בדרך כלל ציבור רוכבי האופנועים מודע מאוד לחשיבות של בדיקת לחצי אוויר בצמיגים, אך רוב הציבור (נהגי מכוניות למשל), גם אם הוא מודע, פשוט מתעצל ולא בודק את לחצי האוויר באופן תדיר. לחץ אוויר תקין בצמיג האופנוע או המכונית שלנו חשוב מאוד מבחינה בטיחותית, אך לא רק – הוא גם חוסך לנו כסף רב. נהיגה עם לחץ אוויר נמוך מסוכנת מאוד ועלולה אף להסתיים בתאונה. בנוסף, לחץ אוויר נמוך גורם לשחיקה מוגברת של הצמיג. על כן, חשוב מאוד להקפיד לרכוב עם לחצי אוויר תקינים על פי המלצת היצרן. הדגש הוא על המלצת היצרן, ולא על הלחץ המקסימאלי שרשום על דופן הצמיג.
ראיתם פעם איך נראה בלון כמה ימים אחרי מסיבה?
ממש כמו בלון שמאבד אוויר, כך גם הצמיגים מאבדים לחץ אוויר באופן טבעי ואין זה משנה כמה חדשים ואיכותיים הם. אז מה עושים? פשוט מאוד: מקפידים לבדוק את לחץ האוויר לפחות פעם בשבועיים ולהוסיף על פי הוראות היצרן כפי שמופיעות בספר הרכב, או על גבי מדבקה שמוצמדת לזרוע האחורית, מתחת לכסא או בכל מקום אחר. במכוניות (תלוי ביצרן) המדבקה נמצאת או בדלת הנהג או על הקורה או על מכסה הדלק.
תתפלאו לדעת, אבל היצרן ממליץ לבדוק את לחץ האוויר כאשר הצמיג קר, כלומר אחרי שעמד כל הלילה. לכן, ההמלצה היא להקפיד ולבדוק את לחץ האוויר בבוקר, לפני תחילת הנסיעה. גיליתם שחסר? סעו לתחנת הדלק הקרובה, בדקו שוב (לאחר שהצמיג מתחמם הלחץ עולה עד כ-10%), והוסיפו את הכמות שהייתה חסרה כשהצמיג היה קר. לדוגמה: אם הלחץ המומלץ הוא 42 PSI וכשבדקתם את הצמיג הקר, המדיד הראה 30 PSI , אז כשתגיעו לתחנת הדלק, בדקו שוב והוסיפו בדיוק 12 PSI.
בעבר הייתי ממליץ להחזיק מדיד לחץ אוויר בצמוד, שכן מדי הלחץ בתחנות הדלק לא היו מדויקים. אך מניסיוני לפחות, אני יכול להעיד שמאז המעבר לשעונים דיגיטאליים בתחנות הדלק, אלה יחסית מדויקים. כך שהצורך בנשיאת מד לחץ אוויר נחסך מאיתנו. לכן, אם אתם בודקים את לחצי האוויר בתחנת הדלק, ולו גם לאחר רכיבה קצרה, הוסיפו 10% להמלצת היצרן.
הזכרתי את עניין הכסף בתחילת הכתבה.
הנה כמה עובדות מעניינות: לחץ אוויר נמוך בכ-40% מהמומלץ יגרום לבלאי מהיר של הצמיג (עד 45%) ואף יגדיל את צריכת הדלק – בחשבון שנתי זה יכול להגיע עד לכ- 1,000 שקל (תלוי בק"מ שאתם עושים). לחץ אוויר נמוך מדי מגדיל את השחיקה, גורם לצמיג להתפורר בחלק הפנימי שלו, גורם לו להתחמם יותר ממה שהיצרן תכנן ובעקבות אלא גדל הסיכוי שהצמיג יתפוצץ במהלך הנסיעה. בקיצור, לחץ אוויר נמוך מקצר משמעותית את חיי הצמיג. גם לחץ אוויר גבוה מהמומלץ (בצורה קיצונית) אינו בריא. הצמיג, בהיותו חלק מהמתלה, אחראי על חלק משיכוך וספיגת המהמורות ועל כן לחץ אוויר גבוה מדי יגרום לפגיעה בהתנהגות האופנוע ובנוחות הרכיבה.
הצמיג בדו-גלגלי שלנו הוא הדבר היחידי שמחבר בין האופנוע לכביש, ולכן אי הקפדה על לחץ נכון תפגע בביצועים וביכולת של הדו-גלגלי להגיב במצבים קיצוניים – דבר שעלול לגרום לתאונה. לחץ אוויר נמוך מגדיל את מרחק העצירה בצורה משמעותית – למשל כ- 10 PSI , יגדילו את מרחק העצירה בכ- 25%. וזה המון. אז על תתעצלו ותבדקו. ההמלצה: פעם בשבועיים, אבל גם פעם בחודש תספיק.