איך נקטין ואף נעלים את "השטחים המתים" במראות שלנו ולמה חשוב לכוון מראות נכון? בנוסף, המלצה – אחת לכמה זמן לתת מבט במראות לאחור
באופנוע שלנו יש רק שתי מראות הממוקמות בצדדים, זאת לעומת במכונית שם תמצאו שלוש מראות: אחת באמצע – הנותנת שדה ראיה לאחור דרך השמשה האחורית; ושתיים בצדדים – המכסות את הנעשה לצידי המכונית. כיום במכונית מודרנית, כיוון מראות נכון, יעלים לחלוטין את החיה הזאת שנקראת "שטחים מתים". בקטנועים ואופנועים המצב מעט שונה מאחר ויש רק שתי מראות צד. מרבית הרוכבים מכוונים את המראות, כך שנוצר "שטח מת" לצידו של הרוכב ומאחוריהם. דבר שגורם לנו להפסיק לסמוך על המראות, וכשאנו רוצים לעבור נתיב להפנות את הראש לאחור. פעולה שעלולה להיות אף מסוכנת, שכן בזמן הפניית הראש לאחור אנו למעשה לא מביטים קדימה. על ידי כיוון מראות נכון, במרבית כלי הרכב הדו-גלגלי, נוכל להקטין ועד כדי להעלים את ה"שטח המת" לצידו של הרוכב.
על ההרגל ואיך נכון לכוון
רוב הרוכבים נוטים לכוון את המראות כך שהם רואים בצד הפנימי של המראה (זה שקרוב יותר לרוכב), את קצה האופנוע או חלק מגוף הרוכב (כתף, מרפק וכו'). כשאנו רואים במראה חלק מגופנו (או מהאופנוע), אנו לא משתמשים בכל המראה בכדי לראות מה קורה לצידנו ומאחורינו, ואנו למעשה מקטינים את שדה הראיה שלנו לצדדים ובכך יוצרים "שטח מת". בנוסף, המראות נותנות שדה ראיה בצורה של משולש, וככול שנפתח אותן יותר לצדדים כך שדה הראיה בהן יהיה גדול יותר.
אז איך מכוונים את המראות נכון? פשוט מאוד, פותחים החוצה את המראה עד שלא נראה חלק מגופנו או האופנוע שלנו, ואז יש לפתוח עוד טיפה. מה שיקרה בפועל, שדה הראיה במראות יתחיל כ- 15 עד 20 סנטימטר לצידנו, בגלל הזווית יקטן או יעלם ה"שטח המת" לצידנו. ברווחה הקל שנוצר, בין הרוכב למראה (15-20 ס"מ) שום דבר לא יכול להתחבא לנו, בוודאי לא מכונית או אופנוע.
מה אני עושה כשאני רוצה לראות מה קורה מאחורי האופנוע/קטנוע?
לזה יש פתרון קל ופשוט, כל מה שצריך זה להטות את הראש קלות הצידה – לצד ימין או שמאל – ואז נחזור לראות את קצה האופנוע או גופנו.
אחת לכמה זמן מומלץ לתת מבט במראות?
מרבית הנהגים והרוכבים מביטים במראות רק כשהם צריכים לעבור נתיב או לפנות. רכישת הרגל נכון, להביט במראות לאחור אחת לכשמונה עד עשר שניות, תיצור לנו תמונת מצב לגבי התנועה מאחורינו; היכן ממוקמים כלי הרכב השונים, האם יש כלי רכב מהיר מאיתנו שמתקרב וכו'. מידע שימושי שיעזור לנו לקחת החלטות כמו היכן להתמקם בנתיב, מתי לצאת לעקוף ועוד.
לאחר שכיוונתם את המראות כמו שהסברתי, ובזמן הרכיבה אתם לא בטוחים לגבי מצב התנועה מאחוריכם, אפשר להפנות את המבט לאחור – לשבריר שנייה ולא יותר. אולם חשוב לי להבהיר – אם כיוונתם נכון, המבט מיותר. זה עניין של הרגל. לשנות הרגלים לוקח לנו סדר גדול של כ-21 יום. בנוסף, אם בכל זאת אתם מחליטים להפנות את המבט לאחור, יש לעשות זאת, רק לאחר שווידאנו מה מצב התנועה לפנינו ושאנו שומרים מספיק מרחק מהכלי רכב שלפנינו, בכדי שלא נופתע מכלי רכב שיבלום או יסטה לנתיב שלנו.
מידע מעולה תודה משה 🙂
חשוב לי לציין ולהוסיף שלשקול בכובד החלפת מראות כי "בא לי שהאופנוע יראה יותר טוב"
כולם רוצים שהאופנוע שלהם יראה יותר טוב, קצת "פוזה" לא תזיק. ברוב המקרים המראה החלופית/היפה תוריד באיכות הצפייה בה ושטח המת יגדל בה לרוב. האנשים שבנו את האופנוע ידעו היכן הם ממקמים את המראות ולא סתם קבעו את גודלן וכו'.
נסיעה טובה.
שי, אכן תוספת מבורכת. לרוב המראות המעוצבות והקטנות מספקות פחות שדה ראיה. ולכן לא מומלץ להחליף לכאלה במקום המקוריות. תודה.
מידע טוב ושימושי ,אבל בתור רוכב שממש כל 5 שניות מסתכל במראות ,אני חולק איתך על הכיוון שאמרת אני מכוון למצב שרואה שפשוף! של הכתף או חלק מהגוף , וככה במצב הזה אני רואה תמיד מה קורה מאחורי , במצב כיוון כמו שאמרת אני לא יראה את המאחורה שלי בכל רגע נתון ואני יראה רק צדדים , אני מעדיף לאור העובדה שרכבים לא שומרים מרחק, לא לאבד את החלק החשוב הזה של מה קורה מאחוריי , ובלי להטות את הראש כמו שאמרת טיפה בשביל לראות מה הולך מאחורה , אני מוכן להפסיד טיפה מהצדדים על חשבון מה קורה מאחוריי . אבל כל אחד יכוון באיזה צורה שהוא רואה לנכון , שלא נדבר שיש כאלה שרוכבים אם מראות שבורות , וללא מראה בצד מסויים .
הזזת הראש קלות הצידה לכיוון המראה פותרת את הבעיה שציינת.