פסי האטה (במפרים) פזורים בעיקר בישובים קטנים ובערים, ומהווים סכנה לרוכבי אופנועים וקטנועים. כמה כללי התנהגות שיעזרו לכם לחצות את הבמפרים בבטיחות
בישובים רבים פזורים פסי האטה (במפרים) רבים, במטרה להאט את הנהגים בעת נסיעתם בשטח עירוני. אותם פסי האטה, כתוצאה מהחבטה שהגלגל הקדמי חווה, עלולים לגרום לרוכבי קטנועים ואופנועים לסטות מכיוון הנסיעה, ואפילו במקרים חריגים להביא לאיבוד שליטה. לא פעם, אני נשאל על ידי רוכבים, מהי הדרך הטובה ביותר לעבור פס האטה מבלי לאבד שליטה? הנה התשובה.
מתלה פתוח לעומת מכווץ
כל מתלה יספוג טוב יותר, כאשר הוא נמצא במהלך המרבי שלו – זאת אמרת במצב הפתוח ביותר שהוא יכול להיות. להבדיל ממתלה מכווץ, שאז יכולת הספיגה נמוכה בהרבה. לרוכב יש יכולת לשלוט בפתיחה או בסגירה של המתלה, על ידי העברת משקל – לפנים או לאחור. כלל מנחה – ככל שיהיה פחות משקל על המתלה, כך הוא יהיה פתוח יותר ויספוג טוב יותר.
איך רוכב יכול לשלוט בהעברות משקל? פשוט מאוד, על ידי שימוש במצערת הגז או בבלמים. פתיחת גז (האצה), תעביר משקל אחורה והמזלג הקדמי יפתח; סגירת גז או שימוש בבלמים, יגרמו למשקל לעבור קדימה ולכיווץ המזלג הקדמי. בעת מעבר על מהמורה או פס האטה, השאיפה שלנו שהמתלה הקדמי יהיה פתוח ככל שניתן, שכן אז הוא יספוג טוב יותר ויעבור את המכשול בדרך הטובה ביותר. מעבר על פס האטה תוך כדי בלימה, עלול במקרים קיצוניים לגרום לנעילת הגלגל הקדמי ולנפילה (באופנועים ללא ABS). לכן, גם אם מצאתם את עצמכם מגיעים לפס האטה, במהירות גבוהה, ואתם נמצאים בתהליך האטה, רגע לפני שהגלגל הקדמי יפגע בפס האטה, יש לשחרר את הבלמים ולחזור לגז. על ידי כך נפתח חזרה את המזלג הקדמי ונאפשר לו לספוג טוב יותר את המהמורה. בנוסף, גז הוא גורם מייצב – יש גלגל אחורי שדוחף ומייצר לנו יציבות.
רוכב מיומן ידע גם להשתמש בגופו בכדי לאפשר לאופנוע לספוג טוב יותר, על ידי ישיבה קלה על האופנוע/קטנוע ושחרור פלג גוף העליון. הפעלת לחץ על הרגליות/מדרס ופריקת עומס מהמושב, נאפשר למתלים לספוג טוב יותר את החבטה מבלי להעמיס על הגוף ועל האופנוע. דוגמה קיצונית לכך, ניתן לראות אצל רוכבים בשטח, שם רוכבים בעמידה בזמן תקול מהמורות, מדרגות וכו', וכשהרגלים וגוף הרוכב גמישים ועוזרים בספיגת המהמורות.
כתבה יפה!
אבל לא כ"כ הצלחתי להבין מה הבעיה עם המתלה הקדמי??
אפשר פשוט לעבור את הבאמפרים בווילי וזהו
; )
ישר כח